dinsdag 11 april 2017

Volkskrant in de fout


Abcoude,

27-03-2017


Geachte heer Remarque,

Eind 2013 kreeg mijn boek Wat is God, filosofen en schrijvers op zoek, van uw recensent, Gert Jan Peelen, vier sterren en de kwalificatie één van de drie beste boeken in 2014 op het gebied van religie. In diezelfde tijd schreef Taede Smedes, recensent van het orthodox christelijke Nederlands Dagblad in dat blad een recensie met de aankondiging:

Ton de Kok is atheïst…verbaast zich over de hardnekkigheid van het verschijnsel godsdienst. Hij schreef er een persoonlijk getint boek over: Wat is God?

Vervolgens sabelde de orthodoxe theoloog T. Smedes het boek neer om zijn christelijke achterban te waarschuwen voor dit vermeend atheïstische werk. Ik begreep wie het had geschreven en voor welke achterban. Dus: geen probleem. Dat de recensie begon met Ton de Kok is atheïst, vond ik pijnlijk en deed me beseffen met welk vooroordeel een en ander geschreven was, want evenmin als Spinoza ben ik atheïst. Met de kwalificatie van de godsdienstsocioloog G.J. Peelen op zak was de recensie van T. Smedes voor mij geen steen in het water. Vooral niet omdat de waardering van Vrij Nederland en Trouw voor mijn boek gelijkwaardig was aan die van Peelen.

Maar vorige maand kwam mijn tweede boek uitWat is God, wetenschappers en kunstenaars op zoek. En tot mijn starre verbazing zag ik dat ook mijn tweede boek door Smedes beoordeeld werd. De redactie van Sir-Edmund, dus de Volkskrant, had de orthodox-christelijke theoloog Smedes van het Nederlands Dagblad ingehuurd om wederom een boek te beoordelen van de “atheïst Ton de Kok”. Het verbaast mij zeer dat de Volkskrant boeken over religie laat recenseren door een orthodox christen, wetende dat orthodox-christenen een sterk afweermechanisme hebben ontwikkeld tegen alles en iedereen die het persoonlijke godsconcept als irrationeel terzijde plaatst. Je kan van zo’n recensent nauwelijks verwachten dat hij zijn historisch opgekropte ergernis over het verwerpen van Gods Bijbelse Woord en het persoonlijke godsconcept  (als ik dat al doe, trouwens) in zijn stukken neutraliseert. Dat zou wel moeten? Nee, dat is te veel gevraagd. Bij vrijwel iedere personage die ik in mijn boek in zijn bestaansworsteling schets, komt de God van de orthodoxe christen onder de wielen van de rationaliteit. Ook Smedes slaagde er duidelijk niet in zijn ergernis en verdriet daarover te maskeren. Het laatste kwart van zijn stuk heeft hij benut om aan de lezer zijn irritatie te melden over het feit dat Ton de Kok duidelijk niet begrijpt “hoe ontwikkelde geesten in een persoonlijke God kunnen geloven. (En…irritatie)…Vervolgens dat geloof als ietwat achterlijk neerzetten wordt op den duur vermoeiend,” vindt Smedes. Hij laat de lezer zien dat hij zich als gelovig christen persoonlijk voelt aangesproken in en door mijn boek, net zoals trouwens door de inhoud van mijn eerste boek. Voor dat gevoel voert hij geen redenen aan. Religieuze overgevoeligheid is bij orthodoxe en fundamentalistische gelovigen een deel van hun mentale opperhuid.

Dan word ik beschuldigd van ‘fouten en slordigheden’. De vermeende ‘fouten’ ten aanzien van het godsconcept van Darwin, Van Gogh en Einstein zouden niet als fout worden aangemerkt als de recensent enige notie had van het denken van Spinoza. Juist dat denken gaf Einstein de ruimte om zich op het standpunt te stellen dat God Natuur kenbaar is en bewezen. Maar Smedes geeft de lezer te denken dat ik suggereer dat Einstein het over de christelijke God-de-Vader-in-de-hemel heeft, dus over een persoonlijke God. Quod non! De anti-houding tegenover de inhoud van mijn boek wordt nog versterkt door Smedes’ ‘afserveren’ van God Natuur van Spinoza. Hierin komt tot uiting de historische antipathie van christenen voor de ‘atheïst’ Spinoza, een antipathie die ook tot uiting kwam toen een aantal jaren geleden orthodoxe kringen Spinoza boycotten om te worden opgenomen in de eindexamenstof Filosofie VWO[1].

Tot slot:

Over slordigheden gesproken[2]. Mijn laatste boek werd drie weken geleden “gesignaleerd” in de betreffende rubriek. Daar was ik blij mee, maar er zat een storende fout in. De redacteur van die rubriek (Smedes?) vond de brief die Darwin (in mijn boek) aan Emma had geschreven heel mooi…Maar hij had niet opgemerkt, niet gelezen, dat ik duidelijk had gezegd dat Darwin die brief had moeten schrijven. Die brief kwam uit mijn pen. Niet zo’n probleem zou je zeggen, maar een dag later kreeg ik een mailtje van Belgische wetenschappers die met Darwin bezig waren, waar ze die brief konden krijgen. Ook het dagblad De Morgen had al melding gemaakt van een ‘nieuwe’ brief van Darwin. Allemaal wat slordig.

Maar het ergste moet nog komen, om in de woorden van Schopenhauer te blijven. Toen ik zaterdag de krant opensloeg en de recensie zag van Smedes, stond er naast de recensie een mooie foto van mijn boek, niet van het net besproken boek maar dat van vier jaar geleden !! Toen stond mijn boek afgebeeld met vier sterren, deze keer dan met drie…Een mailtje van een vriend: Nu heeft je eerste boek al zeven sterren…Die jongens van de Volkskrant vinden je boek duidelijk een kanjer! Het moet niet gekker worden met die Volkskrant…

Goed, hiermee heb ik mijn onvrede geuit en ben ondanks alles vrij van existentieel verdriet…Maar ik wil u graag adviseren Smedes niet meer boeken over religie te laten recenseren. Dat is humaner naar de schrijvers toe en ook minder belastend voor Smedes’ ziel. Een orthodox christen is in zijn houding niet anders dan een orthodoxe moslim. We moeten een salafistische imam ook geen recensie laten schrijven over de Mohammed-biografie van Hans Jansen. Voor de mening van een orthodoxe gelovige voor die van een ander, op het terrein van religie, is nu eenmaal geen ruimte. Daarom noemen we hen orthodox.


Met vriendelijke groet,

en een prettige dag gewenst,

Ton de Kok








Dr. Ton de Kok

Docent godsdienstfilosofie

Fons Vitae Lyceum

Tel: 0630517838

Email: tondekok2@hetnet.nl








[1] NRC, 5 april 2007, Wat! Spinoza uit het eindexamen VWO?
[2] Zie de tekst van de recensie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten